Když je událost nebo funkce zpracována okamžitě, říká se, že k nim dochází v reálném čase. Říci, že se něco odehrává v reálném čase, je stejné jako říkat, že se to děje „naživo“ nebo „za běhu“. Například grafika ve 3D akční hře je vykreslena v reálném čase počítačem grafická karta. To znamená, že se grafika aktualizuje tak rychle, že uživatel nemá žádné znatelné zpoždění. Zatímco některé počítačové systémy mohou být schopné vykreslit více snímků za sekundu než jiné systémy, grafika se stále zpracovává v reálném čase.
I když videohry často vyžadují vykreslování v reálném čase, ne všechny grafiky se vykreslují v reálném čase. Například některé složité 3D modely a animace vytvořené pro filmy se nevykreslují v reálném čase, ale místo toho se předběžně vykreslují v počítačovém systému, aby je bylo možné přehrávat v reálném čase. Jak se grafické karty stále zrychlují, jsou schopny vykreslit některé 3D animace v reálném čase, které by dříve bylo nutné předem vykreslit.
Real-time také popisuje jakým způsobem streaming médium je zpracováno. Místo čekání na úplné stažení souboru se informace přehrávají při stahování. To umožňuje živé vysílání zpráv, zvukových klipů a dalších datových proudů zvuku a videa z internetu. Díky zpracování v reálném čase mají lidé přístup k informacím, aniž by na ně museli čekat. To je důležitá výhoda, protože v dnešní době se vše, co trvá déle než 5 sekund, jeví jako dlouhá doba.