Domovská stránka
> C
> Co Je To Nadání?
Co je to nadání?
Nadání je první stupeň míry schopnosti, jedná se o vyvinuté vlohy nebo souhrn specifických vloh. Příkladem může být hudební nadání – například schopnost komponovat, dirigovat nebo hrát na hudební nástroj.
A co je schopnost a dovednost?
V psychologii se schopnosti obecně vymezují jako souhrn předpokladů jednotlivých duševních funkcí k určité činnosti (vyřešení problému, orientace v situaci a odpovídající reagování na její podmínky atd.). Předpoklady pro úspěšné provádění konkrétních činností za běžných podmínek se označují jako dovednosti.
Lidé se také ptají, jaké jsou vlohy? Vlohy se nevztahují jen k intelektuálním výkonům, ale i k emocionalitě a rozlišují se vlohy obecnější (k zapamatování, k myšlení) a specifické (prostorová představivost, hudební sluch). Cvičením lze vlohy rozvíjet jen do určité míry.
A další otázka, co je to dovednost?
Dovednosti (angl. "skills") jsou schopnosti daného jedince (získané praxí) pro správné vykonávání určité činnosti, ideálně co nejkvalitnějším, nejrychlejším, nejúspornějším možným způsobem.
Co Su dovednosti? Dovednosti (artificióza) jsou učením získané pohotovosti k metodicky správnému, rychlému a úspornému vykonávání určité činnosti.
Jaký je rozdíl mezi talentem a nadáním?
Talent je pro něj komplexem schopností nebo inteligencí, dovedností, znalostí, dispozic, které vedou v úspěchu jedince v různých oblastech a aktivitách. Nadání je pak komplexem inteligencí, postojů, talentů, odborností, motivací, tvořivosti, které vedou jedince, k produktivnímu výkonu.
Následně, v kterých oblastech může být žák nadaný? Nadaným žákem se rozumí jedinec, který při adekvátní stimulaci vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, intelektových činností nebo v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech.
A další otázka, co je dvojí vyjímečnost?
Tyto děti, které mají na jedné straně výjimečné schopnosti – nadání, ale trpí současně určitým handicapem, bývají v anglické terminologii nejčastěji označovány jako „twice exceptional". Společným rysem celé této skupiny dětí je, že bývá obtížné ji identifikovat.
A další otázka, jaké jsou schopnosti? Schopnosti (tedy talent) mohou být obecné a specifické. Obecné se projevují ve více situacích a v řadě intelektuálních dovedností. Specifické schopnosti se váží na konkrétní kognitivní činnosti, někdy se označují jako dovednosti. Specifické schopnosti se projevují ve specifických situacích.
Pokud jde o toto, jaký je rozdíl mezi vlohou a schopnosti?
Vlohy definujeme jako vrozené vnitřní dispozice jedince, nepřístupné pozorování. Schopnosti pak chápeme jako, složité vlastnosti osobnosti, rozvinuté z vloh.