Domovská stránka > C > Co Je To Inkluzivní?

Co je to inkluzivní?

Inkluze (z lat. inclusio, zahrnutí) znamená zahrnutí nebo přijetí do nějakého celku. Opak je exkluze – vyloučení.

Přečtěte si více

Někdo se také může ptát, co znamená inkluzivní vzdělávaní?

Inkluzivní vzdělávání, neboli společné vzdělávání, je založeno na přesvědčení, že všechny děti mají právo být vzděláváni ve skupinách se svými vrstevníky a mohou mít anebo mají prospěch se vzděláváním ve školách v místě bydliště.
Co je inkluze a integrace?
Pojmy, které se někdy zaměňují a vzájemně se nahrazují. Integrace znamená zapojení žáka do kolektivu. Inkluze je všeobecnější přístup ke vzdělání, kdy se snažíme nevyčleňovat žáky se speciálními potřebami, ale integrovat je.

Co pomáhá inkluzi?

Koordinátor inkluze – je specialista na začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Vede agendu žáků se SVP, spolupracuje s učiteli a rodiči a pomáhá s doporučením, jak upravit učivo pro potřeby výuky nebo chování žáka. Individuálně pracuje s dětmi se SVP dle potřeby žáka i školy.
Jak funguje inkluze?
Co inkluze znamená pro děti bez postižení

Zkušenosti z dalších zemí, kde inkluze probíhá již řadu let, ukazují, že společné vzdělávání, je-li dobře zvládnuto, má obvykle pozitivní dopad na celou třídu a vztahy v ní. Děti se díky společnému vzdělávání nenásilně učí fungovat ve společnosti, která je vždy nutně různorodá.

Kdy vznikla inkluze?

Jako inkluze se označuje společné vzdělávání dětí včetně těch, které mají speciální potřeby, ve spádových školách. U nás je zavedl zákon z roku 2005, který stanovil právo na vzdělávání ve spádové škole pro každé dítě, včetně těch s mimořádným nadáním nebo naopak nějakým tělesným či mentálním hendikepem.
Lidé se také ptají, co je to co rozhodne nepomaha inkluzi?
Nechtějí, aby byla odepsána inkluze jako taková. Ale to není ani zájmem nikoho z nás, kteří se kriticky vyjadřujeme! Naopak nejhorší službu inkluzi prokázali ti, kteří prosadili „na sílu" současnou podobu tzv. společného vzdělávání, která dětem s postižením nepomáhá.

Pokud jde o toto, jaké jsou účinné faktory inkluze?

Zdůrazňují se tři návrhy týkající se inkluzivního vzdělávání: inkluze a kvalita jsou reciproční, přístup a kvalita spolu souvisejí a vzájemně se posilují a kvalita a rovnost jsou pro zajištění inkluzivního vzdělávání klíčové.
Pokud jde o toto, kdo vymyslel inkluze?
Jedním z prvních, kdo začal v resortu ministerstva školství používat pojem inkluze, byl v roce 2007 tehdejší ministr Ondřej Liška (Strana zelených). „Pojem inkluze je ustálený několik desetiletí, je užívaný v sociálních vědách a pedagogických oborech, značí společné vzdělávání dětí s různými potřebami.

Co je integrované vzdělávání?

V inkluzivní škole se neoddělují děti se speciálními vzdělávacími potřebami od dětí bez nich. V jedné třídě se tak spolu vzdělávají děti zdravotně postižené, nadané, dětí cizinců, děti jiného etnika i většinové společnosti. Pedagog se všem dětem věnuje rovnocenně, nikomu více ani méně.

By Zavras Savino

Co to je integrace? :: Co to jsou inženýrské sítě?
Užitečné odkazy